• Väreistä syntyvä koodi

Aseta 4 värillistä palikkaa tms. värijärjestykseen (tai piirrä paperille väriläiskiä), esim. punainen, violetti, vihreä, keltainen. Laita muualle huoneeseen värillisiä ilmapalloja, joiden sisällä on numeroita. Puhkaisemalla oikean väriset ilmapallot saa nelinumeroisen koodin esim nelinumeroiseen lukkoon.

 

  • Näkymätön vihje:

Kirjoita vihje valkoisella väriliidulla valkoiselle paperille. Laita vesivärejä huoneeseen saataville. Kun paperille maalataan vesivärillä, liidulla kirjoitettu vihje tulee esiin.

 

  • Sanojen ensimmiset kirjaimet:

Kirjoita pakopelin teemaan sopivia sanoja allekkain. Kirjainten ensimmäisistä kirjaimista saa seuraavan vihjeen. Esimerkki:
Kauan
Etsitty
Lukko
Löytyy
Oivaltamalla —> Alkukirjaimista sana ”KELLO” —> Aukeavan kellon sisälle piilotettuna seuraava vihje

 

  • Palapeli:

Kirjoita palapeliin tavallisella tai UV-kynällä vihje jossa ohje/vihje seuraavaan tehtävää . Kun palapeli on koottu, vihjeen näkee kun katsoo UV-valolla. Palapelin vi yksinkertaisimmillaan tehdä A4-kokoisesta paperista, joka leikelläänn esim. 8-12 palaan saksilla.

 

  • Kuvavihje+UV-vihjelappu:

Piilota vihjelappu esim. taulun taakse. Voit ohjata pelaajat taulun/kuvan luokse esim. Ottamalla kuvan taulun jostain osasta tai kulmasta niin, ettei taulua välttämättä heti tunnista. Voit kirjoittaa kuvaan vihjeen ”kun katsot minuun, katso pintaa syvemmälle” tms. Vihjelappu taulun takana voi olla kirjoitettu UV-nesteellä! Voit kirjoittaa vihjeen UV-nesteellä myös suoraan taulun taakse, niin tehtävä vaikeutuu hiukan. (Käteviä piiloesineitä sekä UV-tarvikkeita löydät verkkokaupastamme)

 

  • Aarrearkku jonka sisällä palkinto tai uusi vihje:

Arkku, jonka päällä on neljä eri väristä pistettä (esim. Violetti, keltainen, oranssi, valkoinen). Piilota ympäri huonetta 4 numeroa, jotka ovat näiden pisteiden värisiä. Esim. Violetti nro 8 maalauksen nurkassa, keltainen nro 2 maalattuna pöydän alle, oranssi kirja, jonka sisällä lappu jossa nro 5, valkoinen nro 3 kynttilän pohjassa —> koodi 8253, jolla sa avattua arkun jokaa ukittu 4-numeroisella lukolla. (jos lukon sanka ei mahdu lukitussysteemin reikien läpi, voi itse tehdä pienillä nippusiteillä isommat lukitusaukot lukolle). Mm. arkkuja löydät verkkokaupastamme täältä 

 

  • Kuvaan piilotettu vihje:

Voit piirtää esim. maalaukseen/julisteeseen pienenpieniä numeroita tai kirjaimia. Kirjoita maalauksen keskelle ”Löydätkö vihjeen?”. Maalausta tulee tutkia suurennuslasilla, jotta näkee pienet numerot/kirjaimet. Järjestys voi olla esim. Ylhäältä alas.

 

  • Kuva/taulupulma:

Tulosta 5-6 henkilön kuvaa. Kuvien alle henkilöiden nimet, voivat olla esim. tunnettuja henkilöitä, pelin teemaan sopivia. Kuvat tulee järjestää esim. aakkos- tai ikäjärjestykseen. Henkilöiden ensimmäisten nimien ensimmäiset kirjaimet voivat olla korostettuna, näistä saa 5-6 -kirjaimisen koodin cryptexiin, jonka sisältä voi tulla avain, vihjelappu tai muu pieni esine.

 

  • Kirjapiilo:

Leikkaa vanhan kirjan sisään kolo, johon voi piilottaa esim. Avaimen tai muun pienen esineen. Meiltä saatavilla myös esim. avaimellinen sanakirjasalapiilo.

 

  • Käsiraudat:

Peli voi alkaa niin, että pelaajat ovat käsiraudoissa tai muuten kiinni toisissaan, (voi käyttää esim. nippusiteitä/vahvaa nyöriä ja lukkoa). Avain on piilotettuna jossain pelaajien ulottuvilla.

 

  • Äänivihje:

Soita ääniraita eri eläinten ääniä, esim. Pöllö, lehmä, koira, hevonen, susi. Piilota huoneeseen näkyville eri määrä kyseisiä eläimiä (esim. Maalauksia, kuvia, pehmoleluja.) Näistä saa koodin, esim. Huoneesta löytyy 3 pöllöä = koodin ensimmäinen numero on 3 jne.

 

  • Kuvavihje:

Jokin vihjeistä voi johtaa jollekin kodin paikalle tai kodinkoneelle, esim. jääkaapille. Jääkaappiin voi piilottaa tavallisen näköisen limsatölkin tai vesipullon, jonka sisään onkin piilotettu seuraava vihje tai avain.

 

  • Lämmöllä aktivoituva vihje:

Maalaa lapulle sitruunamehulla vihje. Kun lappua lämmittää kynttilän päällä, vihje tulee näkyviin.

 

  • Salapiilo avaimelle/vihjelapulle:

Piilota puinen pulmalaatikko johonkin, minne se sulautuu hyvin (esim. polttopuiden sekaan, kirjahyllyn perälle tms.) Pelaajien tulee löytää laatikko ja sen sisällä oleva avain/vihjelappu. Verkkokaupastamme saatavilla lukuisia jänniä salapiiloesineitä, tsekkaa täältä.

 

  • UV-valolla piilotettu viesti/koodi:

Kiinnitä seinään paperilappuja, joissa jokaisessa on yksi kirjain. Kirjoita yhteen lappuun “Aloita tästä”. Kun lappua katsoo UV-valon avulla, siitä lähtee nuoli seuraavaan lappuun jne. Lappujen kirjaimista saa muodostettua sanan, joka voi ohjata seuraavaan paikkaan, tai niistä voi tulla koodi esim. cryptexiin. UV-kyniä ja UV-lamppuja saatavilla verkkokaupastamme täältä.

 

  • Cryptex jonka sisällä vihje (osta verkkokaupastamme):

Aseta huoneeseen piiloon cryptex, ja aseta siihen alkukoodiksi esim. AAAAAA. Cryptexin vihjelappu voi olla jossain näkyvillä, eri paikassa kun cryptex. Piirrä lappuun AAAAAA, ja A-kirjainten yläpuolelle nuolia joko alas- tai ylöspäin, ja kuinka monta kertaa pitää kääntää. Kääntämällä oikeat määrät kutakin kohtaa saa oikean koodin. (kts. kuva). Verkkokaupastamme saatavilla myös Cryptexejä.

 

  • Labyrintti:

Tee labyrintti, jonka poluille on kirjoitettuna numeroita tai kirjaimia. Seuraamalla oikeaa reittiä saa koodin.

 

  • Tekstiin sisällytetty koodi:

Viestiin voi sisällyttää kolminumeroisen koodin. Esim. “Olen käynyt Ranskassa neljästi. Viimeisestä kerrasta on jo kahdeksan vuotta. Olen aina nauttinut matkustamisesta yksin.” → 481

 

  • Karttaan piilotettu numero/kirjainkoodi:

Peliin voi sisällyttää vihjeen liittyen eri maihin/kaupunkeihin. Pelaajien tulee asettaa nastat/merkit kartalle oikeisiin kaupunkeihin. Merkit voivat muodostaa kirjaimia/numeroita kun niiden välille piirtää yhtenäisen viivan.

 

  • Peilitehtävä:

Seinällä voi olla kirjoitettuna salainen viesti, josta saa selvää, kun sitä katsoo peilin kautta. (kts. kuva)

 

  • Mikä ei kuulu joukkoon:

Kirjoita postikorttien taakse koodeja. Postikortit voi olla esim. eri maista, ja yhdessä niistä on oikea koodi. ESIM: Lontoo, Helsinki, Pariisi, Madrid, New York, Budapest. Mikä ei kuulu joukkoon? New York (muut kaupungit ovat Euroopassa)

 

  • Koodinmurtaja:

Pelaajien tulee asettaa lappu, jossa on reikiä viestin päälle. Leikkaa reijät oikeiden kirjainten päälle. Näin jää näkyviin kirjaimia/sanoja, jotka antavat seuraavan vihjeen.